הרב מרדכי נויגרשל
הרב מרדכי נויגרשל מפריך לגמרי את תאוריית האבולוציה
שאלות ביהדות בקצרה
שמות הקבצים:
האם אלוהים יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים אותה
האם היהדות מבוססת על אמונה או על ידיעה
האם הסמינרים ליהדות הם שטיפת מוח
האם יש בחירה למי שנולד חרדי וגדל כחרדי
האם יש עבמים ואם זה סותר את היהדות
השואה
כפיה דתית
למה בחורי ישיבות לא מתגייסים לצבא בקצרה
למה החרדים לא עומדים בצפירה
מבוא לתנך
מהו גיל העולם
מי ברא את הבורא
מי הם באמת הרפורמים והקונסרבטיבים
מעמד האשה ביהדות
שאלת גיוס בני הישיבות בקצרה
שאלת גיוס בני הישיבות
35 שיעורים לשמיעה (כ-35 שעות) על רוב החומש
57 הרצאות לשמיעה במגוון נושאים (כ-50 שעות)
שמות הקבצים:
שיעורים לספר ישעיהו פרק מ'
שעורים לספר הכוזרי – מנין השנים היהודי
שעורים לספר הכוזרי – מרי
שעורים לספר הכוזרי – עם ישראל – עם סגולה
תשובה ובחירה חופשית
מאמר הה(א)גדות לרמח"ל
מבצע -עמוד ענן-, ישמעאל והגאולה
יששכר וזבולון מול עשיו וישמעאל
כיצד מתכוננים לניסיונות
כיצד עוברת חווית מעמד הר סיני מדור לדור ברובד הרגשי
כיצד פותחים את פתח האוהל לקרב רחוקים
כת הרפורמים וכת הקונסרבטיביים
מוצא הלשונות
נסיונות לפני בא משיח
אודות דרישתן של נשים ״חרדיות״ לייצוג בכנסת
אלול, וידוי ומצוות התשובה לרמב-ם
בין חנוכה לי בטבת, קליפת נוגה ויון
בין עבודת השם מתוך יראה לעבודה מתוך אהבה
ברית בין הבתרים והעקדה כיסוד הכניסה ליהדות
דמוקרטיה ותפקידה
הדרך למתן תורה-מודל ללימוד סוגיות השעה יום שכולו תורה
המאמרים הביאוריים לרמח"ל
הצלת חיים בכל מחיר
הרמב״ם הקורבנות
השלום והאמת אהבו-בכל מחיר
והאיל מסבך והולך כל סיבוכי הגולה
זריזות ולימוד תורה בפסח
חטאנו לפניך – לעמוד נקיים לפני האלוקים
חנוכה, בטחון ואמונה
חנוכה, הלל וראש חודש
חרבן יהדות אירופה – גטו ורשה
ט' באב שחל בשבת -אוי כי נטלה המנורה
יהדות ונצרות
יהדות ופילוסופיה
יום העצמאות ואנחנו
יום העצמאות תשע״ד, תחיית המתים, הרמב״ם מול הרמב״ן וספירת העומר
יום העצמאות
יום שכולו תורה
ייחוד השם בחג השבועות
מה הם הימים נוראים
ימים נוראים – היהודי והתחפושת
ימים נוראים – עלול ועילה
ירבעם בן נבט
לומדי תורתינו ועליהם גאוותינו
לקראת ראש השנה – תשובה עילאה, מציאותה ופעולתה בעולמות העליונים
ספר מלכים – קווים לדמותו של ירבעם בן נבט
עבד השם, כיצד
עין טובה כנס מיוחד
עניני דיומא סביב חג החנוכה
פסח וגילוי האחדות
פסח, חד גדיא ורבי שמשון מאסטורפוליס
צירוף,בירור וליבון (חלק א')
קדושת ארץ ישראל וקדושת הגוף והעיניים
רפואה בהשקפת היהדות
הרב מרדכי נויגרשל שיעורים להורדה
הרב מרדכי נויגרשל הרצאות להורדה
הרב נויגרשל שיעורים להורדה
הרב נויגרשל הרצאות להורדה
איך אפשר להוריד את ההרצאות של הרב נויגרשל
תודה
דורון
תלחץ על הקטע הכחול להורדה כאן
מה הבעיה
הרצות חדשות
החיים והשלום לכבוד הגאון ר' מרדכי הי"ו
נתקלתי היום בספרו על הכוזרי, וכיון שלמדתי בעבר ספר הכוזרי עם פי' קול יהודה ועוד עברתי בין בתריו של ספרו ונהניתי מאוד.
בד בבד הנני להעיר על מה שכתב שהרמב"ם וריה"ל חולקים בענין אמיתת נביאות משה שלריה"ל היא מבוססת גם ע"י הניסים שנעשו על ידו במצרים ולהרמב"ם לא, ובמכ"ת הבל יפצה פיהו, כי ריה"ל מדבר שם בפירוש אך ורק על האמונה בה', ומה שגמר אומר על נבואת משה זה ענין בפני עצמו המתחלת שם כאילו היה כאן ד"ה חדש המדבר מענין נבואת משה ושאר הנביאים, וזה דבר ברור אחרי שלא הזכירוהו המפרשים הישנים וגם עפ"י שכל פשוט, למי שלא מחפש עקמימות בפלפולים.
זאת ועוד הנני להעיר על מה שכתב בדף הקודם מעשה בהרב מטשעבין עם מרן מהר"א מבעלזא ששאלוהו כו', במחכ"ת רואים את האהבה המקלקלת השורה שבגללה בנה בנין לתל תלפיות כאשר אין לו שחר כלל וכלל, וזה מכמה טעמים [למי שמחפש האמת כמובן].
א – כי יודע לכל בר בי רב שהרב מטשעבין היה חסיד נלהב של כ"ק מהר"א מבעלזא [ולא ההיפוך, למרות ששלח אליו כל שאלותיו בהלכה] וממילא מתאים יותר המעשה כפי שמספרים אותו בבעלזא [ששאלו להרב מטשעבין מי גדול הדור כו' ולא היפוכו].
ב- כי מקורו בכלל היא בבעלזא, וברחוב הכלל חסידי לא תמצא מי שיודע על הסיפור כלל וכלל, וממילא מתאים יותר להאמין להמוביל סיפור זה כו'.
ג- והיא העיקר, הנה כל ליטאי כחסיד מבין שיש ליגה של צדיקים, ויש ליגה של גדולי התורה [למרות שכל צדיקי הדורות היו גדולים וענקים בתורת הנגלה, אך לא יחצנו עצמם בזה] ומכאן, כשאתה שואל מאן דהו מי צדיק הדור, אכן יענך הרבי מגור, ואחריו הרבי מוויזניץ/בעלז/סטריקוב, לא משנה מי, אך בשום פנים ואופן לא יענה לך הרבי מגור ואחריו ר' משה פיינשטיין, כי הם לא באותו ליגה.
כך גם כשנשאל מישהו על ענקי התורה בדור לא יענך על ר' משה פיינשטיין ועוד דיין ומו"ץ שכונתי. עד כאן מובן?
כמו כן לא יערב אף אחד גדולי ההגות עם צדיקי הדור או עם גדולי הדור, כי אם איש על מחנהו ואיש על דגלו, על הצדיקים ועל החסידים והשיבה שופטינו כל אחד כברכתו אש ברכם משה.
וכאן הבן שואל איך הבין הרב ר' מרדכי שנשאל הרבי מבעלזא מי גדול הדור וענה הרב מטשעבין, ונימוקו כי הגערער חסיד יגיד שרבו צדיק הדור והרב מטשעבין שני לו, הלוא עירב כאן שתי ליגות במוצהר????
אין זה כי אם חיבת החסידים שישנה להרב משנות דור, והאהבה קלקל השורה, וחבל מאוד שעד כדי כך קלקל השורה, שבר שכל דרדק בבי רב מבין אותו על נכון, ולולי האהבה הגדולה לחצרות הק' לא היה עומד על טעות כזה.
בכבוד ובברכה ישכר אהרוני ר"מ בישיבת מאור התורה בארה"ק
ג- והיא העיקר, הנה כל ליטאי כחסיד מבין שיש ליגה של צדיקים, ויש ליגה של גדולי התורה [למרות שכל צדיקי הדורות היו גדולים וענקים בתורת הנגלה, מדורו של בעל התניא ואחריו כל צדיקי חב"ד, מחידושי הרי"מ ואחריו כל צדיקי בית גער, מהרב מבעלז הראשון ואחריו כל הרביים, וכן בכל חצרות הקודש היו הצדיקים ענקי הרוח בתורה, הקדושת לוי ועבודת ישראל עד לדורנו אנו, אלא שלא יחצנו עצמם בזה] ויש גם ליגה של גדולי הגות במחשבת יהדות, ולא כל גדולי התורה יודעים ומכירים להשיב מה שגדולי הוגי הדעות יודעים להשיב, כי לא הרי זה כהרי זה. הכלל שאיש על מחנהו ואיש על דגלו, ואין האחד נוגע בכתרו של חברו.
ומכאן, כשאתה שואל מאן דהו מי צדיק הדור, אם זה חסיד גור הוא אכן יענה אותך שהרבי מגור הוא צדיק הדור, ואחריו הרבי מוויזניץ/בעלז/סטריקוב, לא משנה מי, אך בשום פנים ואופן לא יענה לך הרבי מגור ואחריו ר' משה פיינשטיין, כי הם לא באותו ליגה. [לא שהאחד גדול מהשני, לא אנחנו אנשים הקטנים כמוני וכמוך קובעים מי גדול ומי קטן, אלא שהם כאילו בשתי כיתות]
כך גם כשנשאל מישהו על ענקי 'התורה' בדור, לא יענך על ר' משה פיינשטיין ועוד דיין ומו"ץ שכונתי. כמו כן לא יערב אף אחד גדולי ההגות עם צדיקי הדור או עם גדולי הדור, כי אם איש על מחנהו ואיש על דגלו, על הצדיקים ועל החסידים והשיבה שופטינו כל אחד כברכתו אש ברכם משה. עד כאן מובן?
וכאן הבן שואל איך הבין הרב ר' מרדכי שהסיפור היה, שנשאל הרבי מבעלזא מי גדול הדור, וענה הרבי שהרב מטשעבין הוא גדול הדור, ונימוקו, שכן הגערער חסיד יגיד שרבו צדיק הדור והרב מטשעבין שני לו, כך גם הויזניצער חסיד כו', ואני תמה תמה אקרא, הלוא עירב פרשיות יש כאן, ומי עיוור שאינו רואה לפניו כאן שתי ליגות במוצהר????
אין זה כי אם חיבת החסידים שישנה להרב משנות דור, והאהבה קלקל השורה, וחבל מאוד שעד כדי כך קלקל השורה, דבר שכל דרדק בי רב מבין אותו על נכון, ולולי האהבה הגדולה לחצרות הק' לא היה עומד על טעות כזה. [לא שלא כיבדו את הרב מטשעבין בבעלזא, ההיפוך הוא הנכון, כבדוהו ועוד איך, נערץ ונקדש שמו בבעלזא עד מאוד, אלא שהסיפור איך שסיפרו הרב מצוץ מהאצבע, ומופרך מכל מה שאמרתי, אם בכלל ישנה צורך למי שיפריך אותו, כי מוזרותו צועק, אלא שכיון שנדפס בספרו, וכידוע שכל מה שנדפס מקבל תוקף כאילו נאמרה בסיני מפי הגבורה ראיתי לנכון להגיב, ואורייתא רתחא בי ועל כך אבקש סליחתו].
בכבוד ובברכה
ישכר אהרוני ר"מ בישיבת 'מאור התורה' בארה"ק